Observeren

Observeren

Het is belangrijk dat je tijdens een evenement continu waarneemt (observeert). Waarnemen is een constante wisselwerking tussen wat je verwacht/denkt te zien en wat je “werkelijk”ziet.

1. Waarnemen

1.1 Drijfveren voor gedrag van mensen (conflicthantering)

1.2 Onduidelijke waarneming

  • De (grote) afstand;
  • een oogafwijking;
  • het is (te) donker;
  • er is een communicatieprobleem.

1.3 Fasen van waarnemen

  1. Verwachtingspatroon.
  2. Informatie(-verkrijging).
  3. Accepteren.
  4. Verwerken.

2. De ogen van de ESO

2.1 Gewilde aandacht

  • Let op het ongewone, afwijkende, niet-gebruikelijke;
  • dit vergroot het herinneringsvermogen;
  • doe wat met het ongewone (noteer, grijp in, geef door).

2.2 Ken de situatie

Om het ongewone, afwijkende, niet-gebruikelijke te kunnen spotten, moet je de situatie kennen.

  • Heb ik mij de situatie eigen gemaakt?
  • Heb ik voldoende kennis van de situatie?
  • Zijn we voldoende uitgerust voor de situatie?
  • Durf ik wel in te grijpen indien nodig?
  • Werken we niet routinematig? Met andere woorden .. ben ik wel oplettend?
  • Hoe worden we door de bezoekers gezien?
  • Zit er systeem in ons werk? Met andere woorden … weet ik wat nu volgt?
  • Maken we geen beoordelingsfout?

2.3 Omgaan met afwijkende situaties

Spotten van ongewone, afwijkende, niet-gebruikelijke noodzaakt tot adequaat handelen.

  • Ben je flexibel genoeg om op afwijkingen te reageren?
  • Heb je voldoende kennis, durf, ervaring en persoonlijkheid?
  • Leer je grenzen kennen, durf te vertrouwen op je team?
  • Laat je niet provoceren! Let op het gedrag van de ander.
  • Blijf communiceren met je team voor je eigen veiligheid.

3. Signalement

3.1 Primaire kenmerken

  • Onveranderlijke kenmerken.
  • Wat valt het eerste op?
  • Leeftijd, lengte, geslacht, ras, postuur.

3.2 Secundaire kenmerken

  • Opvallende kenmerken.
  • Wat valt je op als je dichtbij staat?
  • Zaken die je makkelijk kan veranderen!!
  • Littekens, moedervlekken, tatoeage(s), spraak, haarkleur, geur.

3.3 Signalementformulier

Het signalementformulier kan je helpen bij het systematisch beschrijven van de ander.


Literatuur

  • C. van Duykeren & P. Bouman (2009), “Event Security Officer”

Plaats een reactie